Laster inn...
  • Instruks for sekretariat

•Sekretariatet skal være bemannet med minimum to personer, hvorav minst en må kunne reglene for innebandy, og være kjent med NBFs lover. Sekretariatet skal være utstyrt som følger: Kampklokke, reserveklokke, kamp- og dommerrapportskjemaer, skrivesaker, innebandykalenderen, målebånd, farge tape og mopp/klut.

•I god tid før kampen fyller sekretariatet ut på kampskjemaet hvilke lag som er hjemmelag og bortelag, samt dato, kampnummer, kampsted og idrett. Videre er sekretariatet ansvarlig for å innhente lagoppstilling minst 10 minutter før kampen starter (se kampreglementets § 2, pkt. 1). Påse også at 1. lagleder signerer under lagoppstillingen for å bekrefte denne.

•Sekretariatet bistår arrangøren med å klargjøre banen før hver kamp. Sekretariatet påser at arrangøren tørker gulvet der det har blitt vått, og påser at arrangøren passer på at vantet står riktig plassert.

•Sekretariatet passer tiden for dommerne, slik at kampen starter presis. Sekretariatet gir tegn til dommerne når de er klare til kampstart. Spilletiden er effektiv for Eliteserien menn, Eliteserien kvinner og alle 1.div for kvinner og menn. Dommerne blåser nå enkelt-signal ved forseelser. Dommerne kan også blåse et trippel-signal for å stanse spillet av andre grunner. Klokka skal da umiddelbart stoppes, og den settes i gang når ballen spilles igjen. For kretskamper er spilletiden fortsatt løpende (ineffektiv) unntatt kampens 3 siste minutter, og ved mål, straffeslag, utvisning, time-out eller når dommerne ber om at tiden stoppes (se «Spilleregler for innebandy» pkt. 201.2). Dommerne kan stoppe tiden enten ved å si ifra eller ved å gi tegn. Ved time-out tar sekretariatet tiden fra dommeren har gitt tegn. Når 30 sekunder er gått gis dommeren beskjed om at time-out`en er over (se «Spilleregler for innebandy» pkt. 202). Time-out noteres på kampskjemaet under «kommentarer» med hvilket lag og tid for time-out`en.

•Kampklokka skal om teknisk mulig telle oppover fra 0 til 20 minutter i hver periode. Tidsangivelser på kampskjemaet skal alltid angis fra 0 til 60 minutter. Tidsangivelser for «sudden death» angis fra 60-70 minutter.

•Sekretariatet er ansvarlig for å gi signal når periodetiden er ute, hvis kampuret i hallen ikke gir et automatisk signal.

•Når dommerne dømmer mål stoppes klokka ved fløytesignalet. Dommerne skal deretter fortelle hvem som laget mål, og evt. assisterende spiller. Sekretariatet fyller ut en linje under «mål» på kampskjemaet. (Under rubrikken «situasjon» skrives stillingen i kampen. Er målet laget ved straffe, skrives (s) etter stillingen. Man behøver ikke å lage ekstra anmerkninger for mål i overtall eller undertall.) Det skal sjekkes at målgjører og assisterende spiller står oppført på kampskjema!

•Når dommerne dømmer utvisning stoppes klokka ved fløytesignalet. Dommerne skal deretter fortelle sekretariatet hvem som blir utvist, årsaken til utvisningen og hva straffen er. Sekretariatet kontrollerer at riktig spiller tas ut av spillet, og henviser vedkommende til riktig utvisningsbenk. (Se «Spilleregler for innebandy» pkt. 602.1). De sjekker videre at spilleren har forstått hvilken straff hun/han har fått. Sekretariatet fyller ut en linje under «utvisninger» på kampskjemaet. NB! I forbundsseriene administrert av NBF skal det påføres årsakskode i årsaksfeltet. (Utvisningstid følger alltid kamptid.) (En 2 minutters utvisning som fører til straffeslag skal kun føres på kampskjemaet hvis straffeslaget ikke fører til mål. Se pkt.618 i Spilleregler for innebandy.) Det skal sjekkes at utvist spiller står oppført på kampskjema.

•Sekretariatet gir tegn til dommeren når de er ferdige med å notere målscorer, evt. assisterende spiller eller utvisning. Sekretariatet skal alltid sjekke om spilleren(e) står oppført på kampskjemaet. Dommerne skal ikke sette igang kampen før sekretariatet har gitt tegn om at de er klare. Kampklokka settes i gang, og målet påføres resultattavla når ballen settes i spill. (Ikke når dommeren blåser i gang spillet)

•Sekretariatet varsler dommerne hvis den utviste spilleren ikke oppfører seg ifølge spillereglene mens spilleren er utvist (f eks skjeller ut dommere eller sekretariat, kaster kølla, beveger seg bort fra utvisningsbenken osv). Sekretariatet forteller den utviste spilleren når det er 15, 5, 4, 3, 2 og 1 sekund igjen av utvisningstiden, og passer på at spilleren ikke løper inn på banen for tidlig.

•Når flere spillere fra samme lag er utvist samtidig, kan bare to utvisningstider sones samtidig (se «Spilleregler for innebandy» pkt. 602.2). Ved kompliserte utvisningstilfeller se «Spilleregler for innebandy pkt.6 og rådfør med dommeren.

•Utvisninger fortsetter i neste periode hvis de ikke er ferdige ved periodeslutt. Ved kampslutt regnes utvisninger for å være ferdigsonet. Ved kampstraff påser sekretariatet at dette blir krysset av på kampskjema og gir dommerne beskjed om å skrive rapport om det inntrufne på eget skjema.

•Hvis et lag ønsker å føre opp draktnummer på spillere som kun står oppført med navn på kampskjemaet, kan dette bare gjøres i pausene, og etter at dommeren først er kontaktet. (Se pkt. 301-3 i Spilleregler for innebandy)

•Etter kampens slutt skrives periodesifre og kampresultat på kampskjemaet. Ved kamper i forbundsseriene føres også tilskuerantallet opp. Videre innhenter sekretariatet underskrifter fra dommerne. Hvis et lag ønsker å protestere, så skal også dette påføres kampskjemaet. Til slutt skriver sekretæren under for å dokumentere at alt er riktig utfylt. Først når alle påtegninger er gjort kan gul kopi deles ut til lagene.

•Sekretariatet plikter å overlevere kampskjemaet til den som har ansvar for innrapportering av resultater (vanligvis arrangør eller hjemmelag). Dersom sekretariatet er bemannet av den klubben som er ansvarlig for innrapporteringen er det naturlig at det er sekretariatet som gjør innrapporteringen etter administrerende myndighets retningslinjer.

Kodeverk for innfylling i årsaksfeltet i kampskjemaene

Forseelser som fører til 2 minutter lagstraff

Forseelser som fører til 2 minutter lagstraff
    og 10 minutter personlig straff
    101 Usportslig opptreden 610.1

Forseelser som fører til kampstraff
    301 Kampstraff 1 613. 1-6
    302 Kampstraff 2 615. 1-6
    303 Kampstraff 3 617. 1-3

• Arrangørinstruks innebandy generelt

Arrangør skal:
    Påse at reglementet for hallen blir fulgt

Passe på at vantet til enhver tid står på riktig plass. (Innebærer også inn- og utsetting av vantet)

Til enhver tid sørge for at hall, tribuner, garderober og toaletter er fri for avfall. (Dette er delvis hallutleiers ansvar)

Sørge for at det er toalettpapir på toalettene til enhver tid

Ta imot dommere og gi dem nødvendig hjelp. Dommerne skal ha egen garderobe

Henvise lag som ikke spiller til garderobe eller tribune

Gi råd og hjelp til publikum og presse

Legge gjenglemte gjenstander på vanlig sted for hittegods i hallen

Betjene sekretariatet med minimum to personer. Minst en av disse skal være dommerkyndig.

Sørge for at sekretariatet er utstyrt som i instruks for sekretariat. Det skal i sekretariatet finnes målebånd, klokke samt gulvfille/mopp

Sørge for at hallen er oppmerket for innebandy

Etter avtale melde fra til krets/forbund om resultatet av kampene. Uregelmessigheter skal også rapporteres

Representanter for arrangørklubben som er tilstede i hallen skal bære armbind, vester eller liknende

• Innrapportering av resultat og kampfakta i forbundsseriene

Alle hjemmelag i Norges Bandyforbund sine forbundsserier i innebandy plikter å følge følgende rutiner for innrapportering av resultater fra seriene:

Eliteserien menn og kvinner
    Alle lag i eliteserien plikter å følge følgende rutiner for innrapportering av resultater fra seriene:

1. Hjemmelaget plikter å registrere slutt- og perioderesultater i TurneringsAdmin (web) eller i mobilappen «Min Bandy».
    Se egne brukerveiledninger under.

2. Hjemmelaget plikter i tillegg å ringe inn kampfakta senest 15 minutter etter kampslutt, til NBFs telefonvakt på mobil 906 52 833. Hvis ingen svarer på mobiltelefonen legges fullstendig svar igjen på mobilsvar. Det er meget viktig med rask innrapportering slik at pressemelding kan sendes snarest til NTB, og internettsidene kan oppdateres.

3. Innringeren skal raskt og effektivt oppgi følgende:
    Kampsted, lag, sluttresultat, perioderesultater, navn på målscorere og antall mål pr målscorer i ordinær tid, skuddstatistikk, totale utvisningsminutter pr lag, evt antall kampstraffer og navnet på spiller(ne) som fikk kampstraff, kampens dommere og total antall tilskuere i hallen (IKKE avrundet tall).

Eksempel:
    Sarpsborg – Bærums Verk 10-5 (5-0,3-1,2-4)
    Skjeberghallen
    Tilskuere: 61
    Mål Sarpsborg: Jonas Pettersson 3, Johan Larsson 2,
    Ole Chr. Bøhaugen, Ketil Kristiansen, Morten Olsen,
    Jon Esben Skaug, Ole Bodal.
    Mål BVIF: Kristoffer Pettersen 3, Terje Hansen,
    Owe Linden.
    Utv: Sarpsborg 4×2, 1×5 min. + 1xkampstraff 3: Ole Hansen,
    BVIF 5×2 min.
    Skudd: 40-22
    Dommere: Haug/Rønningen

Eksempel etter straffer:
    Sarpsborg – Bærums Verk 6-5 (5-0,0-1,0-4) etter straffer
    Skjeberghallen
    Tilskuere: 161
    Mål Sarpsborg: Jonas Pettersson 3, Johan Larsson 2.
    Mål BVIF: Kristoffer Pettersen 3, Terje Hansen, Owe Linden.
    Utv: Sarpsborg 2×2, 1×5 min. + 1 x kampstraff 3: Ole Hansen,
    BVIF: 5×2 min.
    Skudd: 40-42
    Dommere: Haug/Rønningen

4. Dersom lagene unnlater å registrere resultatet og ringe inn kampfakta, vil det bli ilagt en bot på kr 250,- for første gangs foreteelse. Ved ytterligere gjentakelser økes boten med kr 250,- for hver gang.

5. Kampskjemaene skannes og sendes senest kl 1000 første virkedag etter kampslutt pr e-post til: terje.larsen@nif.idrett.no

6. Det originale kampskjemaet sendes til NBF senest første virkedag etter kampslutt. Lag som ikke sender inn skjemaene til riktig tid bøtelegges med kr 250,- ved første foreteelse. Boten økes med kr 250,- ved hver ny foreteelse. Kampskjemaene er viktig for å få en så rask som mulig oppdatering av mål- og pasningsstatistikken hver uke.

1. divisjon Østland menn
    Alle lag i 1. div. østland menn plikter å følge følgende rutiner for innrapportering av resultater fra serien:

1. Hjemmelaget plikter å registrere slutt- og perioderesultater i TurneringsAdmin (web) eller i mobilappen «Min Bandy» senest 15 minutter etter kampslutt.
    Se egne brukerveiledninger under.
    I tillegg skal dere sende slutt- og perioderesultater pr SMS til NBFs mobil 906 52 833

2. Dersom lagene unnlater å registrere resultatet i TurneringsAdmin eller mobilappen Min Bandy, vil det bli ilagt en bot på kr 250,- for første gangs foreteelse. Ved ytterligere gjentakelser økes boten med kr 250,- for hver gang.

3. Kampskjemaene skannes og sendes senest kl 1000 første virkedag etter kampslutt pr e-post til: terje.larsen@nif.idrett.no.

4. Det originale kampskjemaet sendes til NBF senest første virkedag etter kampslutt. Lag som ikke sender inn skjemaene til riktig tid bøtelegges med kr 250,- ved første foreteelse. Boten økes med kr 250,- ved hver ny foreteelse. Kampskjemaene er viktig for å få en så rask som mulig oppdatering av mål- og pasningsstatistikken hver uke.

De vanligste feilene:
    * Det tar lenger tid enn 15 minutter før resultatet blir ringt inn.
    * Perioderesultatene stemmer ikke med sluttresultatet.
    * Kun nummer på målscorer blir rapportert, ikke navnet på personen. (NBF vet IKKE hvilken spiller som spilte med et bestemt nummer i en kamp!).
    * Tilskuertallet er ikke nøyaktig, men kun et overslag. Alle tilskuere til kampen skal rapporteres, ikke bare de betalende.
    * Kampskjema blir ikke skannet og sendt inn pr e-post om morgenen (før kl.1000) første virkedag.
    * Tilskuertallet blir ikke ført på kampskjemaet.
    * Tidsangivelsen på kampskjema blir ikke angitt fra 0-60 minutter.

Forbundet
  • Om forbundet
    • Protokoller
    • Utmerkelser