De norske damene mottar sine sølvmedaljer etter VM-finalen i Eriksson Arena i Åby utenfor Växsjö. Foto: Thomas Selbekk.

Norge tok sølvmedaljer i VM bandy damer 2022

Det ble sølvmedaljer til det norske damelandslaget under bandy-VM i Sverige 2022. Norge har fra tidligere erobret seks bronsemedaljer i VM-sammenheng, men aldri før har damene nådd VM-finalen.

Skrevet av Even Lübeck, NBF

Norge endte opp med å vinne tre og tape to kamper i dette mesterskapet. Det ble seirer over USA (4-3) og Finland to ganger (7-0 i gruppespillet og 3-2 etter «sudden death» i semifinalen), og tap to ganger for Sverige (1-7 i gruppespillet og 0-12 i finalen). Men til tross for stortapet i finalen mot et overlegent svensk lag, var forbundskaptein Dag Erik Amundsen svært fornøyd med mesterskapet.

– Jeg sitter igjen med at vi har gjort en veldig bra turnering og en god følelse og opplevelse. Alle sammen har stått frem litt mer enn jeg hadde forventet etter å ha hatt minimalt med forberedelser sammen. Jeg gir alle sammen en 10´er, sier Amundsen på bussen på vei hjem fra Växjö.

– Godfølelsen er at vi tør å spille bandy og eie ball, og at vi tør å angripe. Vi gjør en god turnering og et bra VM.

Det ble bankett og feiring etter finalen søndag. Bussen gikk tidlig mandag på vei hjem til Norge.

– Ja, vi fikk lurt jentene med på bussen tidlig, så vi kom oss av gårde ikke altfor sent! Vi koste oss på banketten med god mat og musikk. Det var veldig hyggelig. Vi feiret som om vi hadde vunnet gull. Vi skal alltid vinne banketten, sier han med et smil om munnen.

Norge åpnet med å slå USA 4-3 i den første gruppespillskampen onsdag. De ledet lenge 4-1 og så ut til å ha full kontroll, men to sene USA-scoringer sørget for at det ble en viss nerve og spenning på tampen. Likevel klarte Norge å ri av stormen og ta to viktige poeng.

– Det er ingen lag som klarer å spille bandy mot USA. De er overalt og har ikke noe system på noe. De står på og kjemper og er et vanskelig lag å spille bandy mot. På 4-1 slapper vi litt av, samtidig som de jobber seg inn i kampen. Vi gjør uansett det vi skal – vinner, sier Amundsen.

I den andre kampen var det regjerende verdensmester Sverige, som har vunnet ti av elleve VM-gull siden det første mesterskapet i Finland i 2004, som sto på motsatt halvdel. Kampen endte 7-1 til svenskene.

­– I den kampen gjør vi veldig mye bra defensivt. Vi spiller mye ball og skaper en del sjanser mot dem. Vi tør å spille bandy. Litt av utfordringen før har vært at vi ikke tror på egne ferdigheter. Det beviste vi at vi har mye mer av nå, sier Amundsen.

I den siste gruppespillskampen, som var ubetydelig med tanke på at Finland uansett ble motstander i semifinalen, feide Norge finnene av banen med 7-0.

– Det var nok den beste kampen vår i VM, hvert fall offensivt. Alt sitter. Vi leker med finnene! De skapte nesten ingenting, så vi hadde full kontroll defensivt. Vi visste jo at vi skulle møtes i semi´n, så begge lag holdt litt igjen. Vi jobba mot å ha en god følelse inn mot semi´n og klarte det.

Semifinalen ble en skikkelig thriller. Norge vant 3-2 etter «sudden death», etter en avgjørende scoring etter 102 minutter.

– Teller man sjanser er vi helt overlegne. Vi har så mange sjanser, men setter de ikke. Vi kunne fort ha vunnet med 4-5 mål. Jeg blir jo litt stressa når vi ikke scorer, men jeg følte vi hadde ganske bra kontroll. Vi hadde jo noen store sjanser under «sudden death» også. Men da vi ikke klarte å score, da begynte jeg å lure på om det ikke var mulig likevel. «Er det noen som er mot oss», tenkte jeg. Det var sterkt å dra den i VM-kampen i land. Det er jo litt utradisjonelt norsk å dra det lengste strået, he he!

I finalen møtte Norge sin overmakt Sverige igjen, og det endte 0-12. Det kunne sett annerledes ut – tre-fire skudd i stang og tverrligger, og straffebom etter at Charlotte Selbekk egentlig hadde scoret.

– Vi presser ganske bra på i 1. omgang og har en del uflaks, men Sverige vinner jo fortjent. Men det var litt sånn at vi angrep og skjøt i stolpe, så kontret svenskene og scoret. De straffet oss hardt i 1. omgang. Vi hadde skikkelig stang ut, men svenskene er jo mye bedre enn oss, sier han.

– Finalen blir så gæren, og det blir seende veldig stygt ut. Lufta går litt ut av ballongen. Det var tungt, men alt i alt en god turnering og et bra VM!