MEDLEMSTALLENE FOR 2021

Norges Bandyforbund hadde totalt 302 klubber som registrerte 26 431 aktive medlemmer i 2021. 42 av klubbene tilbyr paraidrett (El-innebandy eller Superinnebandy) for 445 aktive medlemmer.

Bildet viser utviklingen i antall aktive medlemmer i Norges Bandyforbund (NBF) siden 2011. Mørkeblå søyle viser utviklingen i aldersgruppen 6 til 19 år. Den gule linjen viser utviklingen i antall klubber (antall i høyre akse).

Til tross for et utfordrende år med store restriksjoner på aktivitet har NBF fått 7 nye klubber i 2021. Vi ser at det er generell nedgang, både aldersgruppene 6-19 år og over 20 år har gått tilbake. Det var 15 055 aktive medlemmer mellom 6-19 år i NBF og 11 376 medlemmer over 20 år i 2021.

Bandy har hatt en økning i aldersgruppene 13-19 år og over 26 år i antall aktive medlemmer fra 2020 til 2021. Mens innebandy (inkludert paraidrett) og landhockey har hatt en nedgang i alle aldersgrupper det siste året.

Medlemsutvikling i flere idretter.

Bildet viser innebandy sammenlignet med ishockey, basketball og volleyball som er andre lagidretter vi gjerne sammenligner oss med. Innebandy har hatt en nedgang det siste året med hele 1606 aktive medlemmer. Som i fjor går innebandyen tilbake også i aldersgruppene 6-19 år.

Bildet viser bandy sammenlignet med hurtigløp, skiskyting, hopp som er andre tradisjonsrike vinteridretter. Bandy har hatt en negativ medlemsvekst på 2% det siste året. Noe som er markant mindre enn for flere av de andre vinteridrettene. Det gode arbeidet som bandyidretten har gjort på anleggssiden bærer frukter. Det har vært helt sentralt for at aktiviteten har kunnet opprettholdes, spesielt med milde vintre. Arbeidet med rammebetingelser må fortsette også i årene fremover. Forhåpentligvis vil banene fylles opp av stadig flere barn og unge i årene som kommer.

Bildet viser landhockey sammenlignet med rugby, baseball og amerikansk fotball, som er andre store idretter på verdensbasis. Coronaen har skapt utfordringer spesielt for mindre idretter med små organisasjoner.

Vi ser også historisk at det er en utfordring for flere store internasjonal idretter å etablere seg i Norge. Anlegg og rekruttering av barn og unge blir helt sentralt for klubber og forbund i tiden fremover, for at idretten skal kunne vokse.

Flere kvinner

Bildet viser utviklingen i antall kvinner som er aktive medlemmer i NBF fra 2002 og frem til i dag, i prosent av totalen.

Antall kvinner og prosentandelen kvinnelige aktive medlemmer i NBF har steget siste 10 årene. Selv om antall aktive medlemmer har sunket totalt i NBF det siste året har kvinneandelen økt. Det er spesielt i innebandy hvor utviklingen er positiv. Men vi har fortsatt et stort potensial til å få med mange flere jenter og kvinner i alle våre tre idretter.

Medlemmer paraidrett (El-innebandy og Super-innebandy)

Bildet viser utviklingen i antall paramedlemmer (El-innebady og Super-innebandy) fra 2007 og frem til i dag. Den gule linjen viser utviklingen i antall klubber (antall i høyre akse). Vi har fått 13 færre paramedlemmer det siste året. En nedgang på 3%.

Innebandy er nå den 5. største idretten på paraidrett, hvor i fjor var 6. største.

Hvorfor er medlemstallene viktige?

Medlemsregistreringen (samordnet rapportering) danner grunnlaget for det meste av offentlige tildelinger til idretten, samt prioriteringer i forhold til nye anlegg, fordeling av treningstid og politisk innflytelse (antall stemmer på årsmøter).

I 2021 var det 420 millioner til fordeling via LAM (Lokale aktivitetsmidler), dette går direkte til klubbene ut fra antall medlemmer. Dette er en økning med 48 millioner fra 2020.

Betaling av medlemskontingent er en forutsetning for medlemskap. Vi anbefaler derfor våre klubber å hente inn semesteravgift som inkluderer medlemskap i klubb, to ganger årlig. Da vil man sikre at spillere som kun er med vår- eller høstsemester også blir registrert som medlemmer.

Hvordan fordeles de offentlige tildelingene?

Medlem og aktivt medlem – hva er forskjellen?

Det opereres med to typer medlemskap i norsk idrett, medlemmer og aktive medlemmer. Klubbene skal i samordnet rapportering registrere begge. Det er aktive medlemmer som danner grunnlaget for det meste av den offentlige støtten. Her er definisjonen fra NIF på aktiv medlem:

Norges idrettsforbunds definisjon på aktiv medlem

Mer informasjon om medlemsutviklingen regionalt kommer etter 14. juni.

Dersom dere vil vite mer om Utviklingsavdelingens arbeid les månedsbrevene til våre utviklingskonsulenter her og toårsrapportene her.

Er det spørsmål til Utviklingsavdelingens arbeid eller artikkelens innhold kontakt:

Eivind Tysdal

Leder Utviklingsavdelingen