Tingrapporter Utviklingsavdelingen 2014 – 2022

Utviklingsavdelingen rapporterer til forbundstinget i Norges Bandyforbund. I denne artikkelen finner dere rapportene for 2014, 2016 og 2018. Rapporten 2020 kommer til forbundstinget 2021.

Restriksjoner på aktiviteten gjennom pandemien har skapt utfordringer for idrettene i NBF for å utøve sin aktivitet. Dette har gjort det vanskelig for både klubber og oss å planlegge og gjennomføre tiltak og aktivitet. Fokus har vært på å tilpasse tiltak og aktivitet etter gjeldende rammer. Gjennom perioden hvor mer har åpnet opp, fra og med 2022, ser en økning i aktivitet som gir tegn på at arbeidet fremover vil komme tilbake til kjente former. Fra rapporten er følgende sitat:

NBF har i perioden 2020-2021 mistet over 6% av medlemsmassen. Bandyidretten har klart å øke sin medlemsmasse i perioden med 5%. Det er innebandy og landhockey som går mest tilbake. Vi går prosentvis mer tilbake på guttesiden enn på jentesiden.

Det ble gjennomført 2151 tiltak i fase 1 til 3 i 2022. Tiltakene fordelte seg på 41% jenter og 59% gutter.

Utviklingsavdelingen Tingrapport 2022

I neste periode for toårsrapport slo pandemien inn over norsk idrett. Med utsatt Forbundsting fra 2020 til 2021, ble neste toårsrapport en tingrapport for perioden 2018 til 2021. Fokus har frem mot pandemi og gjennom pandemi vært aktivitetsutvikling, samt fokus på områdene, trenere, aktivitetstilbud, klubb og medlem. Digitale kursgjennomføringer har aktualisert seg gjennom tingperioden. Fra rapporten er følgende sitat:

Nedgangen ser vi i de fleste regioner utenom Innlandet. Det er innebandy og landhockey som går mest tilbake. Bandyidretten har klart å beholde sin medlemsmasse i perioden. Vi går prosentvis mer tilbake på guttesiden enn jentesiden.

Når det gjaldt tiltak hadde Utviklingsavdelingen 5013 tiltak i fase 1 til 3, hvor 39% var rettet mot jenter og 61% mot gutter.

Utviklingsavdelingen Tingrapport 2018-2021

Foto av: NBF

I toårsrapporten 2016-2018 var fokus at vi i perioden hadde passert den magiske grensen på 30 000 medlemmer. Fremdeles er det fokus på områdene, trenere, aktivitetstilbud, klubben og medlem. Ekstra hyggelig er det at jente/kvinner stadig øker i antall. Fra rapporten er følgende sitat:

Vi blir stadig flere jenter i NBF. Det er veldig gledelig. Totalt er det nå 7317 jenter i NBF. Antall jenter har økt med 10% siste to år mens antall gutter har økt med 6% i samme periode. Bandy og landhockey har opplevd den største veksten på jentesiden med en økning på henholdsvis 16% og 15%. Innebandy hadde en øking på 8%.

Når det gjeldt tiltak hadde utviklingsavdelingen 2812 tiltak i fase 1 til 3. Innføring av månedsbrev ble i perioden veldig godt mottatt.

Utviklingsavdelingen Toårsrapport 2016-2018

Foto av: NBF

I toårsrapporten 2014-2016 var fokus at vi i perioden hadde økt med 6% totalt til 28 000 medlemmer. Fokuset i utviklingsavdelingen er på områdene, trener, aktivitetstilbud, klubben og medlem. I aldersgruppen 6-12 år hadde NBF en vekst på 15%.
Når det gjelder tiltak hadde utviklingsavdelingen 3966 tiltak i fase 1 til 3.
En av de største hendelsene i perioden var “Ungdomsprosjektet” der deltakerne mente følgende:

99% oppgir at godt miljø var avgjørende for deres deltakelse i innebandyprosjektet.
92% oppgir at inspirerende instruktører var avgjørende for deres deltakelse i prosjektet.
60% var ikke medlemmer av et idrettslag når de ble med i innebandyprosjektet.
87% oppgir at de ønsker å fortsette med innebandytrening.

Utviklingsavdelingen Toårsrapport 2014-2016

Foto av: NBF

I toårsrapporten 2012-2014 var fokus at vi i perioden hadde økt med hele 13% totalt til 26 430 medlemmer. Fokuset i utviklingsavdelingen er på områdene, trener, aktivitetstilbud, klubben og medlem. I aldersgruppen 6-19 år hadde NBF en vekst på 15%.

Når det gjelder tiltak hadde utviklingsavdelingen 1808 tiltak i fase 1 til 3.

En av de største hendelsene i perioden var fokus på klubbutvikling. I rapporten hadde Terje Sletten fra Sveiva følgende utsagn:

«Vi fulgte et eget opplegg fra Norges Bandyforbund, og det skapte stort engasjement! Vi mener bestemt at prosessen i utarbeidingen av Virkomshetsplanen har vært svært nyttig for klubben.»

Utviklingsavdelingen Toårsrapport 2012-2014