Bildet viser utviklingen i aktivitetstall i Norges Bandyforbund (NBF) siden 2013. Den gule linjen viser utviklingen i antall grupper.

MEDLEMSTALLENE FOR 2023

Norges Bandyforbund (NBF) hadde totalt 298 klubber (314 grupper) som registrerte 27 224 aktive medlemmer i 2023.

Bildet, øverst i artikkelen, viser en nedgang i antall aktive medlemmer fra 2022 til 2023 for NBF (Samordnet rapportering 2024). Det var 15 066 aktive medlemmer mellom 6-19 år i 2023 og 15 484 i 2022 en nedgang på 418 aktive medlemmer som utgjør en nedgang på 3 %. Det var 11 609 aktive medlemmer over 20 år i 2023 og 11 841 aktive medlemmer over 20 år i 2022. En nedgang på 232 aktive medlemmer som utgjør en nedgang på 2%.

Fra idrettsåret 2022 til 2023 har bandy hatt en økning i antall aktive medlemmer, mens innebandy og landhockey har en tilbakegang i antall aktive medlemmer. Mer om utviklingen i aktive medlemmer, innen NBFs idretter, finner en lengre ned i artikkelen.

NBF fikk i 2023 4 nye medlemsklubber.

Hvorfor er medlemstallene, og rapportering av aktive medlemmer viktig?

Medlemsregistreringen (Samordnet rapportering) danner grunnlaget for det meste av offentlige tildelinger til idretten, samt prioriteringer i forhold til nye anlegg, fordeling av treningstid og politisk innflytelse (antall stemmer på årsmøter).

I 2023 var det 446,5 millioner til fordeling via LAM (Lokale aktivitetsmidler), dette går direkte til klubbene ut fra antall medlemmer. Dette er en økning med 18,5 millioner fra 2022.

Betaling av medlemskontingent er en forutsetning for medlemskap. Vi anbefaler derfor våre klubber å hente inn semesteravgift som inkluderer medlemskap i klubb, to ganger årlig. Da vil man sikre at spillere som kun er med vår- eller høstsemester også blir registrert som medlemmer.

FLERE PARAIDRETTSMEDLEMMER

Utvikling EL-innebandy og Super-innebandy

Bildet viser utviklingen i antall aktive paramedlemmer i Norges Bandyforbund (NBF) siden 2007. Den gule linjen viser utviklingen i antall grupper.

49 Medlemsklubber i NBF har medlemmer innen paraidrett (El-innebandy eller Super-innebandy). Klubbene rapporterte 535 aktive paraidrettsmedlemmer i 2023, som betyr en økning på 69 flere aktive paraidrettsmedlemmer. Økningen utgjør 14,6% flere aktive paraidrettsmedlemmer fra 2022 til 2023.

Ti største paraidrettene sett ut i fra aktive medlemmer i 2023.

Innebandy er den 5. største paraidretten i landet.

MEDLEMSUTVIKLING

Utvikling aktive medlemmer i NBF og idrettene Innebandy, Bandy og Landhockey

Fra venstre vises tallene for Norges Bandyforbund, og videre de tre idrettene Innebandy, Bandy (inkludert Rinkbandy) og Landhockey. Tallene i det stablede diagrammet, en ser øverst, viser utviklingen i aktive medlemmer for forbundet og per idrett fra 2014 til 2023. Bildet nederst viser endring i prosent fra 2022 til 2023 i forbundet og per idrett.

I 2022 fikk en etablert større rinkbandyaktivitet. I 2023 ble det rapportert 652 aktive medlemmer i rinkbandy, som gir en vekst på 106 aktive medlemmer i rinkbandy fra 2022 til 2023.

Utvikling klubbene i Norges Bandyforbund

Aktive medlemmer og utviklingen, fra 2022 til 2023, i de fem største medlemsklubbene i NBF.

Bildet viser de fem største medlemsklubbene i NBF målt etter antall aktive medlemmer.

En ser utviklingen per klubb fra 2022 til 2023 i kolonnen endringer fra forrige år.

Aktive medlemmer og utviklingen, fra 2022 til 2023, i aldersgruppen 6-19 år i de fem største medlemsklubbene i NBF.

Bildet viser de fem største medlemsklubbene i NBF målt i antall aktive medlemmer i aldersgruppen 6-19 år.

KVINNER

Utvikling kvinnelige medlemmer

Grafen viser utviklingen i prosentandelen kvinnelige aktive medlemmer i Norges Bandyforbund (NBF) fra 2013 til 2023.

Antall kvinner og prosentandelen kvinnelige aktive medlemmer i NBF har steget de siste 13 årene. Selv fra 2022 til 2023 der andelen kvinnelige medlemmer går tilbake, er reduksjonen mindre enn tilfellet er for menn, noe som gjør at prosentandelen kvinnelige medlemmer i NBF er lik som i 2022. For idrettsåret 2023 ble det rapportert 7 343 aktive kvinnelige medlemmer, som er en nedgang på 117 aktive kvinnelige medlemmer fra idrettsåret 2022.

Idrettene bandy og landhockey har en økning i antall aktive kvinnelige medlemmer fra 2022 til 2023. Innebandy har en nedgang i antall aktive kvinnelige medlemmer fra 2022 til 2023.

FORDELING OG DEFINISJONER

Hvordan fordeles de offentlige tildelingene?

Medlem og aktivt medlem – hva er forskjellen?

Det opereres med to typer medlemskap i norsk idrett, medlemmer og aktive medlemmer. Klubbene skal i samordnet rapportering registrere begge. Det er aktive medlemmer som danner grunnlaget for det meste av den offentlige støtten. Her er definisjonen fra NIF på aktiv medlem:

Norges idrettsforbunds definisjon på aktiv medlem

Hentet fra idrettsforbundets nettsider 20.06.2024:

Antall aktive medlemmer som rapporteres, skal gjenspeile antall betalende medlemmer det foregående kalenderår.

Med regelmessig menes sammenhengende deltakelse gjennom sesongen. Medlemmer som kun deltar i enkeltstående arrangementer, tidsavgrensede opplæringstiltak eller sommerskoler/ferietiltak regnes ikke som aktive medlemmer.

Betalende medlemmer med verv og ansvar for administrative oppgaver, drift og vedlikehold av anlegg mm. regnes også som aktive medlemmer. Det samme gjør medlemmer som er trenere, lagledere eller har andre regelmessige oppgaver som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser eller annen ordinær aktivitet i idrettslaget.

Medlemmer som kun deltar på enkeltstående dugnader eller transporterer familiemedlemmer til og fra trening eller konkurranser, anses ikke som aktive medlemmer.

Alle aktive medlemmer skal registreres i riktig idrettsgren. For at et medlem skal kunne registreres i flere idrettsgrener organisert av samme særforbund, må treningstilbudene foregå i klart adskilte miljøer.

MER OM AKTIVITETSTALL

Mer informasjon om medlemsutviklingen regionalt (innebandy) kommer på regionale nettsider 24.-27. juni 2024.

Mer informasjon om medlemsutviklingen i bandy og landhockey kommer på idrettenes nettsider 21. juni 2024.

Les mer om Utviklingsavdelingens arbeid fra månedsbrevene til våre utviklingskonsulenter her og tingrapportene til Forbundstinget her.

Les mer om medlemstallene i hele norsk idrett i publisert artikkel av idrettsforbundet 14. juni 2024.

Er det spørsmål til Utviklingsavdelingens arbeid eller artikkelens innhold kontakt:

Eivind Tysdal

Leder Utviklingsavdelingen