Bildet viser utviklingen i aktivitetstall i innebandy for Hordaland Bandykrets (HBK) siden 2013. Den gule linjen viser utviklingen i antall grupper.

Medlemstallene for 2023

Innebandyklubbene i Hordaland Bandykrets rapporterte 923 aktive innebandymedlemmer i 2023.

Bildet, øverst i artikkelen, viser en nedgang i antall aktive innebandymedlemmer fra 2022 til 2023 for Hordaland Bandykrets (HBK). Det var 290 aktive innebandymedlemmer mellom 6-19 år i HBK og 631 aktive innebandymedlemmer over 20 år i 2023. Aldersgruppen 0-5 år utgjør 2 aktive innebandymedlemmer, men denne aldersgruppen teller ikke i offentlige tildelinger.

Hvorfor er medlemstallene, og rapportering av aktive medlemmer viktig?

Medlemsregistreringen (Samordnet rapportering) danner grunnlaget for det meste av offentlige tildelinger til idretten, samt prioriteringer i forhold til nye anlegg, fordeling av treningstid og politisk innflytelse (antall stemmer på årsmøter).

I 2023 var det 446,5 millioner til fordeling via LAM (Lokale aktivitetsmidler), dette går direkte til klubbene ut fra antall medlemmer. Dette er en økning med 18,5 millioner fra 2022.

Betaling av medlemskontingent er en forutsetning for medlemskap. Vi anbefaler derfor våre klubber å hente inn semesteravgift som inkluderer medlemskap i klubb, to ganger årlig. Da vil man sikre at spillere som kun er med vår- eller høstsemester også blir registrert som medlemmer.

Hvordan fordeles de offentlige tildelingene?

KLUBBENE

Aktive medlemmer og utviklingen, fra 2022 til 2023, i de fem største medlemsklubbene i innebandy i HBK

Den største klubben i regionen, målt i antall aktive innebandymedlemmer per 31.12.2023, er Bergen og omegn innebandyklubb med 142 aktive innebandymedlemmer.

Bildet viser de fem største medlemsklubbene i HBK målt etter antall aktive innebandymedlemmer.

Endringer fra forrige år viser endringen fra 2022 til 2023.

Aktive medlemmer og utviklingen, fra 2022 til 2023, i aldersgruppen 6-19 år i de fem største medlemsklubbene i innebandy i HBK.

Den største klubben, målt etter antall aktive medlemmer i aldersgruppene 6-19 år, er Søreide Idrettslag med 58 aktive innebandymedlemmer mellom 6-19 år i 2023.

Bildet viser de fem største medlemsklubbene i HBK målt etter antall aktive innebandymedlemmer i aldersgruppene 6-19 år.

Endringer fra forrige år viser endringen fra 2022 til 2023.

MEDLEMSUTVIKLING

Utvikling aktive innebandymedlemmer i HBK i aldersgruppene 6-12 år, 13-19 år, 20-25 år og 26 år eller eldre

Fra venstre, mot høyre, vises tall per aldersgruppene 6-12, 13-19, 20-25 og 26 år +. Tallene i det stablede diagrammet, øverst i bildet, viser utviklingen i aktive innebandymedlemmer per aldersgruppe fra 2014 til 2023. Bildet nederst viser endring i prosent fra 2022 til 2023 per aldersgruppe. *Aldersgruppen 0-5 år er utelatt fra fremvisningen, da denne aldersgruppen ikke teller i offentlige tildelinger.

Nye klubber på vei

I tillegg til klubbene som allerede er medlemmer i Norges Bandyforbund er idrettslagene Minde IL og Sotra Sportsklubb i gang med prosessen å melde seg inn i NBF. Begge klubbene har deltatt på miniturneringer sesongen som har vært. Disse vil ikke telle med på registreringen for 2023, men vil komme med på tellingen for 2024.

Les mer om arbeidet til utviklingskonsulenten i månedsbrevene.

Les mer om utviklingen i kretsen i beretningen til årsmøtet.

Les hvordan utviklingen av medlemmer er i hele Norge ved å klikke her.

Ønsker din klubb hjelp til utvikling? Ta kontakt med din lokale utviklingskonsulent:

Torgeir M. Ådland

Mobil: +47 902 36 418