Nye Valle Hovin på åpningsdagen 10. februar 2024.

Nye Valle Hovin åpnet

I juni 2020 vedtok Oslo kommune å rehabilitere Valle Hovin kunstisbane og forberede for en fremtidig hall. I desember 2023 ble det avsatt midler til et forprosjekt for skøyte- og bandyhallen.

Ting Tar Tid

Hall-prosjektet for nye Valle Hovin startet i 2002. Det har vært en kronglete vei, men gjennombruddet kom i 2018, da Rødts Marit Halse konkluderte med at man burde dele prosjektet opp i to faser; først ny utendørs kunstisbane forberedt for hallen og i fase to selve hallen. Det sittende byrådet (2015-23) hadde en periode intensjon om kun å renovere isflaten, noe som ville utelukket muligheten for en ishall i fremtiden. Da oppstod begrepet «Valle Hovin kameratene» med Siavash Mobasheri fra Rødt, Marit K. Vea fra V, Anne H. Rygg fra H og Camilla Wilhelmsen fra FrP. Med støtte fra disse partiene, samt KrF og SP, fikk vi politisk gjennomslag for å bygge Valle Hovin med tanke på fremtidig hall.

Oslo Bygg dro i gang byggeprosjektet i mars 2022. Byggekostnadene var stipulert til 325 MNOK ekskl. mva., «Interesseorganisasjonen for Valle Hovin» bestående av den dyktige leder Henning Haglund, Carl Erik Sando, Snorre Kverndokk, Børre Rognlien og fra NBF Tor Audun Sørensen, hadde mandat til å representere is-idrettene i alle byggemøtene. «Interesseorganisasjonen» har til nå registret drøyt 400 møter for Valle Hovin-saken, særdeles mange i Rådhuset, men kommer ikke til å stoppe før skøyte- og bandyhallen er en realitet. I det nye byrådets Hammersborg-erklæring og politiske plattform (november 2023) omtales tak over Valle Hovin spesifikt. Det er allerede på 2024-budsjettet satt av et erfaringsmessig fornuftig beløp til forprosjektet. Målet er at skøyte og bandyhallen skal stå ferdig i 2025.

Noen fakta: Skøyteanlegget er flyttet 30m vestover og fundamentert til fjell. Totalt 495 peler på til sammen 15 km. Det er lagt ned 115 km kjølerør og 23 km rør med undervarme. Det er fylt på 70.000 liter med ammoniakkvann til fryseanlegget og 16.000 liter glykosevann til undervarmeanlegget. Lufteanlegget er dimensjonert for fremtidig ishall. Under bakken er det fundamentet for fremtidig takoverbygning.

Fra befaringen i det gigantiske maskinrommet under den nye kunstisbanen. Fv.: Skøytepresident Mona Adolfsen, Bandyforbundets Generalsekretær Tomas Jonsson, Administrerende direktør i Oslo Bygg KF Eli Grimsrud og Byrådesleder Eirik Lae Solberg. Foto: Tor Audun Sørensen, NBF.

Les mer fra Oslo Bygg KF her: https://www.mynewsdesk.com/no/oslobygg-kf/pressreleases/valle-hovin-stadion-aapnet-for-publikum-3303081