Bildet viser utviklingen i antall aktive bandymedlemmer (bandy og rinkbandy) i Norges Bandyforbund (NBF) siden 2001. Mørkeblå søyle viser utviklingen i aldersgruppen 6 til 19 år.

Medlemstallene for 2022

Bandyklubbene rapporterte 5893 aktive bandymedlemmer (bandy og rinkbandy) i 2022.

Bildet, øverst i artikkelen, viser en økning i antall aktive bandymedlemmer (bandy og rinkbandy) fra 2021 til 2022 for Norges Bandyforbund (NBF). Det var 4 072 aktive bandymedlemmer (bandy og rinkbandy) mellom 6-19 år i NBF og 1 781 aktive medlemmer over 20 år i 2022. Aldersgruppen 0-5 år utgjør 40 aktive bandymedlemmer (bandy og rinkbandy), men denne aldersgruppen teller ikke i offentlige tildelinger.

Hvorfor er medlemstallene viktige?

Medlemsregistreringen (samordnet rapportering) danner grunnlaget for det meste av offentlige tildelinger til idretten, samt prioriteringer i forhold til nye anlegg, fordeling av treningstid og politisk innflytelse (antall stemmer på årsmøter).

I 2022 var det 428 millioner til fordeling via LAM (Lokale aktivitetsmidler), dette går direkte til klubbene ut fra antall medlemmer. Dette er en økning med 8 millioner fra 2021.

Betaling av medlemskontingent er en forutsetning for medlemskap. Vi anbefaler derfor våre klubber å hente inn semesteravgift som inkluderer medlemskap i klubb, to ganger årlig. Da vil man sikre at spillere som kun er med vår- eller høstsemester også blir registrert som medlemmer.

Hvordan fordeles de offentlige tildelingene?

KLUBBENE

Aktive medlemmer og utviklingen, fra 2021 til 2022, i de fem største medlemsklubbene i bandy, inklusiv rinkbandy.

Den største bandyklubben, målt i antall aktive medlemmer (bandy og rinkbandy) per 31.12.2022, er Ready med 572 aktive medlemmer.

Bildet, til høyre, viser de fem største medlemsklubbene i NBF målt etter antall aktive bandymedlemmer (bandy og rinkbandy).

Endringer fra forrige år viser endringen fra 2021 til 2022.

Aktive medlemmer og utviklingen, fra 2021 til 2022, i aldersgruppen 6-19 år i de fem største medlemsklubbene i bandy, inklusiv rinkbandy.

Den største klubben, målt etter antall aktive bandymedlemmer i aldersgruppene 6-19 år (bandy og rinkbandy), er Ready med 404 aktive medlemmer mellom 6-19 år i 2022.

Bildet, til venstre, viser de fem største medlemsklubbene i NBF målt etter antall aktive bandymedlemmer i aldersgruppene 6-19 år (bandy og rinkbandy).

Endringer fra forrige år viser endringen fra 2021 til 2022.

MEDLEMSUTVIKLING BANDY

Utvikling aktive bandymedlemmer i NBF totalt og for aldersgruppene 6-12 år, 13-19 år, 20-25 år og 26 år eller eldre

Fra venstre, mot høyre, vises tall totalt for bandy og videre aldersgruppene 6-12, 13-19, 20-25 og 26 år +. Tallene, i det stablede diagrammet, viser utviklingen i aktive bandymedlemmer per aldersgruppe fra 2013 til 2022. Bildet nederst viser endring i prosent fra 2021 til 2022 per aldersgruppe. *Aldersgruppen 0-5 år er utelatt fra fremvisningen, da denne aldersgruppen ikke teller i offentlige tildelinger.

MEDLEMSUTVIKLING RINKBANDY

Utvikling aktive rinkbandymedlemmer i NBF i aldersgruppene 6-12 år, 13-19 år, 20-25 år og 26 år eller eldre

Fra venstre, mot høyre, vises tall totalt for rinkbandy og videre aldersgruppene 6-12, 13-19, 20-25 og 26 år +. Tallene, i det stablede diagrammet, viser utviklingen i aktive rinkbandybandymedlemmer per aldersgruppe fra 2013 til 2022. *Aldersgruppen 0-5 år er utelatt fra fremvisningen, da denne aldersgruppen ikke teller i offentlige tildelinger.

Dersom dere vil vite mer om Utviklingsavdelingens arbeid, les tingrapportene her.

Er det spørsmål til Utviklingsavdelingens arbeid eller artikkelens innhold kontakt:

Eivind Tysdal

Leder Utviklingsavdeling

Mobil: +47 450 35 235

E-post: eivind.tysdal@bandyforbundet.no

Les om utviklingen for idrettene i Norges Bandyforbund ved å klikke her.