Et jenteløft – hold av datoen 27. august

Seksjonsstyret inviterer klubber, kretser og regioner til en inspirasjons- og arbeidsdag for et nasjonalt jenteløft.

Det er økende fokus på jenters deltakelse i idretten om dagen. Seksjonsstyret har blitt kontaktet av flere som ønsker en satsing på jenteidrett, og da bidrar vi gjerne. Formålet med jenteløftet er å øke andelen jenter i norsk innebandy gjennom økt rekruttering, særlig i aldersgruppen 6-19 år.

Første skritt er allerede tatt. Etter innspill fra innebandyseksjonen vedtok forbundsstyret på sist møte at vi presenterer en resolusjon om et jenteløft på tinget til høsten. Her må innebandyen følge opp og fylle dette med innhold og aktivitet.

Neste skritt er et arbeidsmøte i forkant av kommende sesong. Her ønsker vi å invitere klubber, kretser/regioner sammen med seksjonsstyret og utviklingsavdelingen til en felles inspirasjons- og arbeidsdag. Her ønsker vi å legge til rette for gode diskusjoner og få innspill til hvordan vi kan følge opp en slik resolusjonen, men kanskje enda viktigere, hva kan klubber, region/kretser, seksjon og utviklingsavdelingen bidra med i dette jenteløftet.

Foreløpig agenda for dagen ser slik ut:

• Inspirasjon og hilsen fra NIF
  • Innspill til innhold knyttet til resolusjon om et jenteløft
  • Erfaringer fra andre som har lykkes med jentesatsing
  • Hva kan klubb, krets/region og seksjonsstyret gjøre?

Tanken er å gjennomføre dette som et fysisk møte lokalt i respektive regioner/kretser, med fellesøkter på teams.

Seksjonsstyret