Hva er trenerutvikling i Norges Bandyforbund?
Samling for trenerutviklere – «Trenerforum NBF»
Det er følgende HOVEDMÅL for trenerutdanning i norsk idrett: ”Trenerutdanning skal sikre en kompetansebasert idrettsutvikling gjennom kvalifiserte trenere”. Med kompetansebasert idrettsutvikling menes en idrettsutvikling som er basert på kunnskap, atferd og holdninger.
TRENERLØYPA består av fire nivå. På hvert nivå ligger det en struktur for grunnutdanning og etterutdanning (EtU). Gjennom det nye rammeverket kan en trener utvikle seg i et livslangt læringsperspektiv på det nivå treneren ønsker.
Mål – Nivå 1 (Grunnutdanning Trener 1) – Gi en innlæring av grunnleggende tekniske/taktiske ferdigheter. Utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå, og å ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Det er definert kompetansekrav på hvert nivå innenfor tre hovedområder: 1. Idrettsfaglige krav (Tilrettelegging).
2. Pedagogiske krav (Veiledning).
3. Organisatoriske krav (Klare rammer).
Kravene angir hva en trener skal kunne innenfor hvert av hovedområdene på de ulike trinn. Trenerrollen har spesiell fokus i rammeverket.
KG 231003 – Tidsplan Trener 1 Ørenbanen versjon 2020
Mål – Nivå 2 – (Grunnutdanning Trener 2) Ha en helhetlig forståelse av treningsprosessen og ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Mål – Nivå 3 – (Grunnutdanning Trener 3) Analysere, reflektere og benytte praksis og teori som er relevant for optimal prestasjonsutvikling for morgendagens toppidrettsutøvere.
Mål – Nivå 4 – (Grunnutdanning Trener 4) Ha kompetanse til å videreutvikle utøvere som er på høyeste nasjonale og internasjonale nivå.
Mål – Nivå 1 (Grunnutdanning Trener 1) – Gi en innlæring av grunnleggende tekniske/taktiske ferdigheter. Utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå, og å ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Det er definert kompetansekrav på hvert nivå innenfor tre hovedområder: 1. Idrettsfaglige krav (Tilrettelegging).
2. Pedagogiske krav (Veiledning).
3. Organisatoriske krav (Klare rammer).
Kravene angir hva en trener skal kunne innenfor hvert av hovedområdene på de ulike trinn. Trenerrollen har spesiell fokus i rammeverket.
KG 231003 – Tidsplan Trener 1 Ørenbanen versjon 2020
Lenk ressurser Modul 2:
- Barneidrettens verdigrunnlag
- Trygg på trening (NIF)
- Idrett uten skader
- Paraidrett
Mål – Nivå 2 – (Grunnutdanning Trener 2) Ha en helhetlig forståelse av treningsprosessen og ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Lenk til ressurser Modul 2:
- Aldersrelatert trening 1
- Biomekanikk og strytketreningstekninn
Mål – Nivå 3 – (Grunnutdanning Trener 3) Analysere, reflektere og benytte praksis og teori som er relevant for optimal prestasjonsutvikling for morgendagens toppidrettsutøvere.
Lenk til ressurs Modul 3:
- Sunn idrett e-læring for trenere
Lenk til ressurs Modul 4:
- Trenerrollen Trener 1
- Idrettens inkluderingskurs
Lenk til ressurs Modul 5:
- Barneidrettens verdigrunnlag
- Innføring i styrearbeid for idrettslag
- Evaluering – Trener 1 idrett
«Idrettstinget har vedtatt at Trenerattesten skal være obligatorisk for alle som skal være trener i norsk barne- og ungdomsidrett. Trenerattesten tar deg gjennom de viktigste oppgavene og forventningene som stilles til deg som trener.»
Status i forbundet på antall og prosent:
- Statistikk kommer..
For oppdatert (desember 2023) kursinnstruks følg denne lenken:
https://bandyforbundet.no/forbundet/?msswb-post=kursinstruks-trenerutvikling