Nå kommer norsk innebandy på TV 2

I dag signerte innebandyseksjonen i Norges Bandyforbund en langsiktig medieavtale med TV 2 og MyGame om visningsrettighetene til innebandy i Norge og VM i innebandy for kvinner og menn.

Avtalen betyr bred eksponering av norsk innebandy i årene som kommer.

– Dette har vært en lang prosess med flere interessenter, men etter at TV 2 og MyGame kom på banen ble det raskt klart at dette var den rette samarbeidspartneren for oss, sier leder for innebandyseksjonen i NBF, Paal Saastad som har ledet forhandlingene på vegne av norsk innebandy.

Avtalen med TV 2 er på seks år med opsjon på ytterligere fire for toppidretten og avtalen med MyGame er en tiårs-avtale som skal dekke bredden av norsk innebandy.

– At vi inngår en langsiktig avtale med TV 2 og MyGame, sammen med flere andre idretter, gir oss både en viktig annerkjennelse, men også muligheter vi ikke tidligere har hatt. Det er utrolig gøy å være med på dette prosjektet, og sammen med de andre idrettene sørge for en bred eksponering av norsk idrett. TV 2 og MyGame er perfekte partnere for oss, med sine forskjellige plattformer og sin kompetanse innen media. I kombinasjon med vår kompetanse innen idrett, skal vi gjennom et langsiktig samarbeid sørge for at avtalen blir en suksess. Begge parter har ansvar for å få det til på en god måte og vi skal prøve å få mest mulig ut av den avtalen vi nå har inngått, fortsetter Paal Saastad.

Tidligere i år signerte TV 2 langsiktige rettigheter til norsk håndball, ishockey, basketball og volleyball. I tillegg sikret TV 2 seg rettighetene til norsk fotball fra 2023 til 2028, topp og bredde. TV 2 har også en langsiktig avtale med Norges Skiforbund. En samlet portefølje som skal gi styrket oppmerksomhet rundt breddeidretten i Norge.

– TV 2 bygger fremtidens hjemmebane for norsk idrett, og det er en glede å kunne innlemme en ny, sterk rettighet i dette unike løftet. Innebandy er på fremmarsj i Norge og vil bli et viktig bidrag inn i en innholdsrik og spennende portefølje med ishockey, håndball, basketball, fotball, ski og volleyball, forteller sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.

Breddekamper med ny teknologi
Selskapet MyGame skal produsere og strømme breddekamper med helt ny teknologi med spesialutviklede sportskamera, såkalt ubemannede smartkameraer av høy kvalitet som følger spillet. Det er en teknologi som gjør det mulig å dekke kamper og gjøre dem tilgjengelig for de som bryr seg aller mest: familie, venner og fans. Så langt ned i alder som idretten selv ønsker det.

– Det installeres fastmonterte kameraer i hallene, og krever ikke bemanning i det hele tatt. Så kjøper man abonnement og kan følge sitt lag og se sine barn eller barnebarn eller nieser og nevøer spille, de viktigste idrettsheltene i livene våre. Det gjør det morsommere å spille og det blir lettere å få familien engasjert. Jeg tror det både vil styrke rekrutteringen og hindre frafallet når man kommer til alderen hvor mange slutter, forteller Harald Strømme i MyGame.

– Dette er et stort skritt for norsk innebandy, og utrolig gøy at vi endelig skal få vise frem alle nivåer av vår idrett for det norske TV publikummet. At vi nå får vise både VM-kamper og NM-finaler for både kvinner og menn på TV er viktig for norsk innebandy. Det gir oss en anerkjennelse vi har jobbet lenge for å oppnå, fastslår leder for innebandyseksjonen i Norges Bandyforbund, Paal Saastad da han hadde undertegnet den nye medieavtalen.

Norsk innebandy er på offensiven, og med voksende medlemstall og landslag som kjemper i toppen på den internasjonale arena, er det naturlig at neste skritt er en god, bred og langsiktig medieavtale.

Avtalen innebærer også at NM-finaler og alle landskamper skal sendes på lineær TV hos TV2, og alle eliteseriekamper vil etterhvert være mulig å streame på TV2 Play (tidl. Sumo). I tillegg vil altså breddekampene gå på den nye plattformen MyGame.

Innebandyseksjonen har aldri før inngått en avtale som er så langsiktig eller med et så stort økonomisk potensial.

– Dette gir oss god selvtillit og en forutsigbarhet når vi nå skal bygge norsk innebandy videre, avslutter en fornøyd seksjonsleder.