Trener 1-kursene er første steg på sertifiseringsstigen. Innstegs-kurset består av fire timer i klubb, hvorav to teori og to praksis. Neste del er 16 timer med kurslærer, gjerne fordelt på to helgedager.
Vi har snakket med trioen Birgitte Lersbryggen, Øystein Borgen og Helge Branting om deres tanker rundt Trener 1-kursene, og erfaringene de sitter igjen med etter januar.
Birgitte Lersbryggen, Utviklingskonsulent i Oslo og Akershus Bandyregion
Bakgrunn
‒ Trener-1-kursene er det første steget for å få flere trenere ut i innebandyen. Kursdeltagerne er de som er nysgjerrige på å trene et lag – de som søker kompetanse, motivasjon og inspirasjon. Kurset inkluderer fokus på de enklere delene av spillet, men også temaer som inkludering, mangfold og hva som er essensielt i trenerrollen.
Kurset i januar var mitt første som instruktør. Jeg har en rikholdig spillerbakgrunn, men ikke stort å fare med som innebandytrener. Slik sett, absolutt læring for min del også, selv om jeg har vært barne- og ungdomstrener i håndball og fotball.
Vi hadde et stort spenn i alder på deltagerne – alt fra 15-50 år, uten at det faglige var utenfor rekkevidde for noen av dem. Teams-møter ble gjennomført før kursstart, og vi kunne dermed lufte forventninger og bli litt kjent før lørdag og søndag.
Tanker og erfaringer
‒ Det hviler et enormt ansvar på trenere i barne- og ungdomsidretten. For ungdom må ses, og de må få føle på mestring. Unge som ønsker noe mer ut av idretten, skal selvsagt få dét. Men, det kan ikke gå på bekostning av de som er fornøyd med 1-2 treninger pr uke.
Mange foreldretrenere har ikke helt greie på hva de driver med, og de mangler forståelsen rundt hvorfor barn holder på med idrett. Det er et overdrevent fokus på å vinne – på bekostning av den uttalte målsetningen om “Så mange som mulig, lengst mulig.” Kurset er viktig blant annet fordi det sikrer gode drøftinger rundt dette temaet.
Øystein Borgen, Utviklingskonsulent Midt-Norge
Bakgrunn
‒ Jeg jobber som utviklingskonsulent i Midt-Norge, men min inngang til innebandy var imidlertid som foreldretrener. Som mange andre hadde jeg lyst til å bidra, men så kjapt at jeg ville kurses litt.

Det startet med at jeg hadde en idé om at kursing ville gi meg ekstra selvtillit rundt trenerrollen. Det var ikke mangel på de som uttalte at alle skal få mulighet til å delta, at treningshverdagen skal være morsom og at vi skal legge til rette for at man kan drive allsidig (mange idretter). Bandyforbundet var seriøse på dette, og jeg ville ha selvtillit rundt at jeg faktisk kunne levere på dette.
Tanker og erfaringer
‒ Disse kursene er viktige, spesielt fordi de fjerner frykten for å feile. Det er en god investering for de som deltar. Kurset er basert på samtaler og dialog. De som snakker og jobber med andre, vil få et reflektert forhold til det de driver med.
Ethvert kurs lever til en viss grad sitt eget liv. Det er naivt å tro at kurset passer perfekt for absolutt alle. Men, det skal være mulig å komme inn uten detaljkunnskap til idretten – som også var mitt utgangspunkt.
Disse kursene er godt gjennomarbeidet. Det er et omfattende kurs, hvor det stilles krav til kursholderne å bevise at det er verdt det. De som deltar skal utføre en veldig viktig jobb i de respektive klubbene.
Lokale kurs, med lokale kursholdere, gjør at vi bygger et sterkere bånd mellom klubb og region. Relasjonen har en høy verdi. Vi får kunnskap om hvilke behov som rører seg i klubbene, og vi er plutselig kun en telefonsamtale unna.
Helge Branting, Kursansvarlig
Bakgrunn
‒ Jeg ble invitert inn som med-kursholder siden jeg har lang avholdt Trener-1-kurs siden 2011/2012.
Det er et stort sprik i alder og kompetanse blant kursdeltagerne. Aldersspennet gir imidlertid et godt perspektiv, samt at vi har justert kurset noe – tonet litt ned på teori og satset mer på det praktiske for de yngste.
Med bakgrunn som trener i Grei, tror jeg de som stiller på Trener-1-kurs ofte har de samme tankene som jeg hadde. De ønsker å utføre trenerjobben best mulig.
Tanker og erfaringer
‒ Det jeg ofte stiller spørsmål om, er hvorfor har du valgt å være trener? Fordi det var et behov for en trener, for å skape aktivitet, eller brenner du for å lære bort? Kanskje du er ute etter å skape mestring og se gleden som kommer i kjølvannet?
Vi snakker om å styrke barn og unges selvtillit og selvfølelse. Jobben som trener er både viktig og vanskelig. Mange ser seg blinde på medaljer og pokaler, mens andre igjen fokuserer på spilleglede og mestring.
Kursmateriellet er godt. Ikke bare kan det brukes i trenerhverdagen, men også som rettesnor ellers. Allmenngyldige verdier som å styrke det positive, ivareta gleden, og akseptere ulik vekst og utvikling. Vi kan ikke ha trenere som dømmer ferdighetsnivå uten å ha ballasten til å skjønne.
Mitt mål som trener, er at treningene er morsomst mulig – at spillerne koser seg. Vi blir ikke husket for kampene vi tapte, men spillerne husker deg som person.
Flere trenere
Vi ønsker at våre klubber oppfordrer sine medlemmer til å ta trenerkurs. Å ta trenerkurs er en utmerket måte for idrettsentusiaster å øke sin kunnskap og ferdigheter innen trening, taktikk og teknikk, samtidig som de bidrar til å forbedre utviklingen av spillere. Med flere kvalifiserte trenere på plass, vil klubber kunne tilby bedre og mer profesjonelle treningsopplegg for våre medlemmer, noe som vil bidra til å øke spillerutviklingen. Vi håper derfor at alle klubber vil oppfordre sine medlemmer til å ta trenerkurs, og vi vil fortsette å støtte og legge til rette for trenerutvikling i norsk innebandy.