Dommerinformasjon sesongen 24/25

Viktig informasjon til dommere og klubb om bl.a. utbetaling av honorar, hjemmedommer og oppmøte før kamp.

Betaling av dommere for inneværende sesong:

Planen for denne sesongen var å ta i bruk dommerregning via TA. Etter tilbakemelding fra Dommerkomité og dommere, velger regionen å gå tilbake på dette og heller løse dommerbetaling som tidligere, med regning og utbetaling. Grunnen til at dette gjøres er fordi dommerne pt. ikke har mulighet til å få utbetalt kjøring via Dommerregning i TA, og må derfor praktisere med to regninger pr. oppdrag. For inneværende sesong blir praksis slik som vi har hatt tidligere – frem til ev. kjøring også kan løses via TA.

Tidsfrist for utbetaling av dommerregning vises til regionens vedtekter, men oppfordrer allikevel til at betaling utføres innen tre dager etter utført oppdrag.

Bruk av dommere fra hjemmelagets klubb på kamper for klassen GJ13 og GJ15:

  • Det tillates bruk av dommere fra egen klubb på kamper i klassene GJ13 og GJ15
  • Dommer skal allikevel ikke ha tilhørighet / være knyttet til laget de dømmer, som eksempelvis trener, lagleder, eller andre roller
    • Dette for å unngå potensielle uetiske situasjoner under kampgjennomføring. Dommere skal opptre og være upartiske selvom de tilhører hjemmelagets klubb.

Føringer fra DK-Innlandet om dommeroppmøte:

  • Dommerkomiteen i Innlandet oppfordrer til at dommere på alle nivå (GJ13-senior) møter i hallen 30 minutter for oppsatt kampstart. Dette for at dommere skal gjøre nødvendige forberedelser og avklaringer, både med dommermakker, lagleder/trener og sekretariat, samt sjekke målbur, vant, m.m.