Makker og motstander

Begge spiller i eliteserien og begge dømmer innebandy. De er ett velkjent og godt likt makkerpar som dommere, men når spilledrakten kommer på, blir de motstandere. Christian spiller i Slevik og Stein Morten i Fredrikstad. Sammen er de «dommerparet Brevik/Johansen», med egen humoristisk/ironisk side på facebook. Vi møtte de ved vantet og spurte om de hadde 10 minutter til oss.

Knusende kritikk.

Vi hadde jo lest den knusende kritikken på facebooksiden deres om at det ikke hadde vært bevertning til dommerne på en kamp, så vi hadde serveringen klar. Her tok vi ingen sjanser, mat og drikke var klart. Vi ville ha svar på noen spørsmål, ingen kritikk 🙂

Brevik og Johansen dømmer i dag sammen samtidig som de begge spiller i Eliteserien, noe som begrenser hva de kan dømme. Begge har ønske og lyst til å dømme høyere enn regionskamper.

De regner med å spille minst en sesong til og om mulig avslutte den spillende karriere sammen. For så og starte på sin vei som dommere i forbunds serien. Dommerkomiteen og dommer ansvarlig i regionen skal evaluere de på nytt sommeren 2023.

Vi ønsker de lykke til videre med både spill og dømming. TV-kanalen Al Jazeera ønsker også lykke til (de som har leste facebooksiden deres skjønner:)

Trykk her for å komme til facebook siden deres 😉
Foto: Egil Robbestad

Når begynte du å spille innebandy og for hvem klubb(er) har du spilt?

Christian: Begynte i Slevik 2003, har vært innom både Greåker og Fredrikstad).

Stein Morten: Startet 1996 for Fredrikstad, også vært et år i Greåker.

Har du drevet med andre idretter og evt. hva var grunnen til at du begynte med innebandy?

Begge har tidligere spilt fotball.

Og hva gjorde at du ønsket å dømme kamper i tillegg til å spille. Hvor lenge har du dømt?

Stein Morten: Startet å spille innebandy på skolen. Deretter har det vært Fredrikstad innebandyklubb. (Omtalt som «klubblegende» av innebandyavisen.no 19.02.22). Trykk på banner for å lese artikkelen (+).

Christian: Ble invitert med på trening i Slevik. Med et lag som ikke hadde tap i årene 2014-2017. Har 4 NM.

Hvilket nivå dømmer dere kamper på nå?

Vi dømmer 2 divisjon og G-19 Elite.

Hva måtte være den største drømmen å dømme? uansett idrett?

Christian: Det måtte være 7 avgjørende NM finale i hockey mellom Stjernen og Sparta.

Stein Morten: Champions league mellom Liverpool og FFK.

Hadde dette vært en kampanje for å verve flere dommere til innebandy, hvordan ville du med egne ord reklamere for det?

Trykk på fløyten for å lese mer om dommerutdanning.

Christian: En flott måte å fortsette å være i miljøet og det er veldig sosialt.

Stein Morten: Veldig enig, sosialt og for yngre dommere en fin og morsom måte å tjene penger på. Samt at man på toppen har det moro.

Noen spesiell grunn til at dere har de spillenummer dere har?.

Christian: (87) Jeg er født i 1987 enkelt og greit. Er noe endel spiller som har fødselår på rykken. (Det har ikke Stein Morten, red.merk).

Stein Morten: (91) Jeg har 91 pga at jeg tidlig på -90 tallet var stor fan av en sovjetisk hockeyspiller som het Sergei Fedorov og han spilte med #91.

I Sverige er det en diskusjon om Zorro straffer bør unngås eller ikke. Hva mener du?

Stein Morten: Har egentlig ikke noe sans for det.

Christian: Jeg er også litt imot Zorro, særlig de som bruker det hele tiden. Det egner seg mest for triksing med ball.

Du skal ha gjester og skal selv lage maten, hva blir servert på bordet?

Stein Morten: Da går jeg for Jegergryte som jeg lager fra bunnen av. Gjerne med rypebryst til forrett.

Christian: Jeg er faktisk god på pinnekjøtt, men hadde gått for Oksestek, sopp stuing og fløtegratinerte poteter. Servert med asparges med bacon rundt.

Dersom du må stille deg selv ett spørsmål og besvare det, hva ville da spørsmål og svar bli?

Christian: Vanskelig spørsmål… MEN, jeg lurer på når jeg skal bli voksen nok til å takle et tap. Og hvorfor jeg ikke har vett til å bli redd. Skulle det oppstå en situasjon som for de fleste ville gjort de fleste redd/engstelig blir Brevik heller forbannet. Ikke helt sikker på om det alltid er så lurt.

Stein Morten: (etter å være i tankeboksen litt). Finnes det gode innebandy keepere?. SVAR: Nei, bare dårlige avslutninger 😉

Sammen har de facebooksiden «Dommerparet Brevik/Johansen». Denne skal det bli artig å følge nå som idretten har åpnet opp igjen. Jovisst kan man være profesjonell og uhøytidelig på samme tid. Vi trenger alle litt humor i hverdagen.

Hvem av dere er hjernen bak siden som dere beskjedent og helt upartisk har gitt undertittelen «Den offisielle siden til to av Norges beste innebandy dommere» ?.

Svar: (De klarer ikke helt å bli enig om hvem som har ansvar her 😉 begge mener den andre har gjort det) Litt slikt som brødre kranger… så la oss bare la det spørsmålet henge i luften. De er begge istand til å være gjerningsmannen 🙂

Sjekk selv her: https://www.facebook.com/Dommerparet-BrevikJohansen-110756838094249 ,som i skrivende stund har 205 følgere. Kan vi hjelpe de med flere følgere? 😉

Foto: Egil Robbestad SØBR.
Foto av: Egil Robbestad

Første skritt på veien til å bli dommer kan være å ta ett klubbdommerkurs. Dette gir deltagerne et grunnlag for å starte veien til en dommer karriere. De får da dømme en minirunde i etterkant av kurset. Fint for klubbene å ha egne dommere på plass.

Dommere i SØBR 🙂

Det er opp til hver enkelt klubb om de ønsker å avholde et klubbdommerkurs. Men dette er en fin inngangsport og vi håper flere klubber bruker fremtidens dommere til å dømme minirunder. Da får de dømt (veiledet) på en arena de er trygge på og kontrollerer, samtidig som det forhåpentligvis gir de lyst til å fortsette med dette. Klubbene kan kanskje ha en åpen dialog om hvordan dette kan kompanseres.

Foto av: Egil Robbestad

Kontakt Roy Kristoffersen dersom din klubb ønsker å gjennomføre ett klubbdommer kurs: Mobil 9510 2037 eller mail rokokko.roy@live.no

Neste planlagte dommer og trener kurs blir under *Den store idrettshelgen* som går av stablen i oktober. Les litt om kurset fra 2021 her:

Trykk på bildet for å komme til artikkelen.