Ungdom – Vår nåtid og fremtid

Det har vært utrolig inspirerende for oss i OABR å ha møtt så flotte ungdom fra ulike deler av storbyen. Ungdom med et felles interesse om å bidra i lokalmiljøet.

Vi vil takke ungdommen for en super innsats med masse god stemning på ung leder-samlingene.

Formålet med UNG leder-programmet er at ungdommene får muligheten til å utvikle seg og knytte tettere bånd med hverandre. I tillegg får deltakende kompetanse til å løse ulike oppgaver og være en ressursperson i egen klubb. Vi håper at dette resulterer i ny inspirasjon og nye erfaringer som kan åpne nye dører i fremtiden.

Som et resultat av dette programmet har ungdommene vært med på mye spennende. Alle har fått muligheten til å grave i sine interesser, bli inspirert og kjøre på med ideene sine. Gjennom dette prosjektet har ungdommene fått til mye:

I Sportsklubben Sterling så de unge lederne et potensiale for et para-tilbud i nærmiljøet og har allerede vært i kontakt med aktuelle deltagere. Ungdommene har startet et superinnebandy lag og kontaktet ulike skoler og spesialklasser i nærmiljøet. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Ungdommene i Sterling har også skissert et helt eget prosjekt for inkludere ungdom i belastede områder. Prosjektet er meget spennende og varer over en periode på ett år. De har skrevet en søknad og laget et budsjett og fått hjelp av deres daglig leder til å søke om midler til prosjektet. Ungdommene er håpefulle til tiltaket og håper inderlig at prosjektet deres støttes og at de får realisere ideen. Både ungdommene og OABR venter i stor spenning på vurderingen av søknaden.

I SF Grei har vår unge leder fått muligheten til å være med å starte og utvikle et helt nytt lavterskel tilbud for barn og unge i Hauekto IF. Her har ungdommen holdt innebandyøkter, kommunisert med barna og foreldre. Det har resultert til at de nå har 4 lag i alderen 6 til 13 år. Det er kjempefint at ressursterke og unge ledere kan få muligheten til å bidra i andre klubber i regionen, og vi i OABR er veldig imponert over innsatsen som er blitt lagt ned i samarbeid med Hauketo IF.

Ungdommene fra Holmlia, Mask, Sagene og Bygde Monolitten er ressurspersoner i egen klubb. De har aktive roller som trenere, dommere og mer i egen klubb og har vært med å bidratt på mange spennende oppdrag i regi av OABR. De har blant annet vært med på å arrangere og gjennomføre Innebandy-stand på Verdens kuleste dag og jentedag på Veitvet skole.

Neste som gjenstår for denne gjengen er arrangementledelse i minirunde! Denne helgen skal de fleste ungdommene være engasjert i helgens minirunde. Videre planlegger vi i OABR å holde kontakten med ungdommene slik at de kan ha en støttespiller samt samarbeide på nye spennende prosjekter i regi av OABR.

Sist men ikke minst er det utrolig fint å se hvordan ungdomen har knyttet tettere bånd med hverandre på tvers av klubber. Dette har ført til nye vennskap og nye samarbeid på tvers av byen. Blant annet har ungdommene fra Sterling invitert UNGE ledere fra Sagene til prosjektet som ungdommene har ansvar for.

Vi kjører på med nytt UNG leder-program for HELE REGIONEN og ønsker å få med flest mulig! Oppstart er i mars.2023. Påmelding er fortløpende! Det er bare å melde seg på!

Påmelding trykk her

Vi ønsker at alle klubbene melder på 2 ungdom! Vi gleder oss!

Hvis dere lurer på mer, ta kontakt med:

Belinda Rabije Vila – epost: belinda.vila@nif.idrett.no tlf: 94 12 07 28

Lotte Nesbakken – epost: lotte.nesbakken@nif.idrett.no tlf: 93 48 15 06