ARRANGØRVEILEDNING
Arrangørkompetanse og kultur for å påta seg arrangementsansvar kan bidra til å bygge god klubbkultur og samhold i et idrettslag. Man jobber sammen for å få til et godt arrangement som bidrar til idrettsglede for mange. Samtidig er det ikke gitt at alle vet hvilke arrangementer det er mulig å påta seg arrangementsansvar for eller at man vet hva de ulike arrangementene egentlig innebærer. På denne siden vil vi forsøke å gi din klubb en oversikt over hvilke muligheter som finnes og hvilke forventinger (og kanskje til og med krav) som ligger til de ulike arrangementene.
Har man med lag i seriespill så innebærer det seriekamper. I Midt-Norge starter vi med dette i innebandy sesongen når barna er 13 år. Det betyr at man spiller hjemmekamper og bortekamper. I kampene man er satt opp som hjemmelag er har man automatisk et arrangementsansvar. Det er ikke frivillig, men snarere et krav for å være med i seriespill at man tar ansvar for gjennomføringen av kampen i sine hjemmekamper.
Hva er kravene?
– Man må sette opp og ta ned vant (dersom det ikke er innebandykamper i hallen før eller etter vår kamp)
– Det finnes baller som lagene kan bruke ved oppvarming og som skal brukes i selve kampen
– Pad eller PC som man kan bruke til å fortløpende utfylle det digitale kampskjemaet
– 2 personer til å sitte i kampsekretariatet under kampen. Disse skal betjene digital utfylling av kampskjema samt styre resulttavlen/klokken i hallen underveis i kampen
– Sette frem stoler/benker til utvisningsområdet og innbyttersonene
– Sikre utstyr rundt spilleflaten som kan utgjøre en fare for deltakerne i kampen
– Dialog og tilrettelegging for dommerne
– Tilrettelegge for at lagene og dommerne har hver sine garderober
Hva kan man gjøre i tillegg for ekstra god gjennomføring?
– Speakertjeneste
– Musikk i hallen nå spillet i kampen ikke pågår
– Kiosktilbud i hallen
– Line-up
– «Markedsføring» i forkant av kampen i egne kanaler
– Bestelagspremie etter kamp
NBF har laget en sekretariatsinstruks for innebandykamper. Denne er spesielt innrettet mot Eliteseriekamper, men kan også inneholde gode tips for kamper på lavere nivå.
NBF har også laget en side med ulike brukerveiledninger for idrettens digitale systemer tilknyttet kampavvikling.
I omfang er våre minirunder det største arrangementet en klubb kan påta seg i Midt-Norge. Det arrangeres 6 slike runder i løpet av en sesong i Trøndelag og 3-4 i Møre og Romsdal. I Trøndelag går arrangementene går over to dager, med kamper fortløpende på minst to mindre baner i hallen. Det er en fordel med litt luft mellom banene, og publikum bør i hovedsak henvises til tribunen. Man må søke om arrangøransvar for en minirunde på høsten etter eksakt dato i arrangørutlysningen. Det er så regionsstyret som tildeler arrangementene.
Hva er kravene?
– Sette opp banene og ta ned banene etter endt dag
– Ansvar for at klokka i hallen starter ved kampstart og gir et signal ved kampslutt (kampene på begge baner må starte samtidig?
– Kiosksalg i hallen
– Premieutdeling (arrangørklubb er også ansvarlig for innkjøp av premier)
– Speakertjeneste
– Klubben må stille med en kampleder (dommer) til alle kamper
Hva kan man gjøre i tillegg for ekstra god gjennomføring?
– Musikk i hallen nå kamper ikke spilles
– Aktører som har stand i hallen
– Loddsalg
– Bredt utvalg i kiosken
– Lagbilder som klubbene kan tilsendes etter turnering (husk fullmakt fra foresatte)
Andre opplysninger
– Arrangørklubb tildeles 2500,- i arr.honorar fra regionen for rundene i Trøndelag
– Det er regionen som håndterer påmelding og kampoppsett
Det siste året barna spiller minirunde er de 11 år. Etter det går de over i et år på en litt større bane. Dog beholdes turneringskonseptet, og det spilles flere kamper på en og samme dag. Vi kaller dette Weekend League. Betyr at det en helgedag i måneden gjennom innebandysesongen spilles Weekend League-runder. Å arrangere en Weekend League-runde kan være en god øvelse på å arrangere en minirunde (som er et mye større arrangement). Ønsker en klubb å påta seg en slik runde kan man ta kontakt med regionens administrasjon så finner vi en passende runde for deres klubb.
Hva er kravene?
– Oppsett og nedrigg av bane
– Minst en person i sekretariatet som har ansvar for å starte og stoppe kampklokka i hallen
– Enkel kioskservering
Hva kan man gjøre i tillegg for ekstra god gjennomføring?
– Speakertjeneste
– Musikk i hallen mellom kampene
– Godt utvalg i kiosken
Andre opplysninger?
– Regionen håndterer påmelding, kampoppsett og dommere
Den siste lørdagen i april er det dags for sluttspillfinaler i Midt-Norge. Det betyr at de to beste herrelagene og de to beste damelagene møtes til sesongens finale for å kåre en Midt-Norsk mester. Lagene har spilt seg til finalen gjennom seriespill og sluttspillsemifinaler. Dette arrangementet er et slags punktum på sesongen, og viser frem det beste regionen har å by på av innebandy på seniornivå.
Hva er kravene?
Kravene for arrangør er nevnt i eksempelet på arr.utlysning under. Vi gjør oppmerksom på at disse kan endres fra sesong til sesong
Andre opplysninger?
– Regionen står for oppsett og dommere
– Arr. klubb tildeles et honorar på 1500,-
Klubbene selv står selvfølgelig selv fritt til å arrangere egne cuper og/eller arrangement. Vi i regionen skal gjøre det vi kan for å bistå dere dersom det er ønskelig i planleggingsfasen. For eksempel går halltid i de kommunale idrettshallene gjennom oss i regionen. Vi anbefaler dere å være ute i god tid med planleggingen. Det er en del som skal gjøres for å få til et vellykket arrangement, og det er nok en forutsetning at det er en hel innebandygruppe i en klubb som står bak et arrangøransvar – og ikke bare noen få i en foredregruppe.
Spørsmål eller generelle henvender omkring arrangøransvar kan rettes til daglig leder i MNBR; dagligleder@mnbr.no.